Radomsko prowadzi nabór wniosków na sfinansowanie usunięcia (tj. transportu i unieszkodliwienia) odpadów zawierających azbest, pochodzących z wymiany pokrycia dachu lub elementów elewacji budynków na nieruchomościach zlokalizowanych w granicach administracyjnych miasta Radomska.
Osoby dysponujące prawem własności lub innym prawem do dysponowania nieruchomością na terenie miasta Radomska, na której znajdują się wyroby zawierające azbest, którzy w bieżącym roku planują wymianę pokrycia dachu, mogą składać do 31 marca wnioski do Urzędu Miasta w Radomsku o sfinansowanie usługi usunięcia tj. transportu oraz unieszkodliwienia odpadów zawierających azbest. Właściciele występujący z wnioskiem o sfinansowanie usługi odbioru i utylizacji odpadów zawierających azbest zobowiązani są do dostarczenia do Urzędu Miasta kserokopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem przez Starostwo Powiatowe, zgłoszeń robót budowlanych polegających na demontażu pokrycia dachu z azbestu złożonych do Starostwa Powiatowego w Radomsku zgodnie z Prawem budowlanym lub kserokopii wymaganych prawem pozwoleń na budowę. Jest to warunek konieczny do uzyskania dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.
Odpady zawierające azbest pochodzące z wymiany pokrycia dachu muszą zostać zmagazynowane na działce właściciela w miejscu, gdzie możliwy będzie dojazd samochodem ciężarowym i załadunek zgromadzonych odpadów. Jeżeli nie będzie zapewniona możliwość dojazdu samochodem ciężarowym odpady nie zostaną odebrane. Aby skorzystać w bieżącym roku z niniejszego programu, wyroby zawierające azbest winny być zdemontowane w terminie do 30.09.2020 r. a odpady zawierające azbest należy złożyć na palecie i szczelnie zapakować w folię polietylenową.
Po zebraniu wniosków od mieszkańców i zbilansowaniu zakresu prac na rok 2020 zostanie sporządzony wniosek o dotację z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi. Po pozytywnej ocenie wniosku przez Fundusz, zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych zostanie wyłoniona firma, która dokona odbioru i utylizacji odpadów zawierających azbest. Wyłoniona firma ustali z właścicielem posesji termin odbioru odpadów.
Koszt demontażu oraz nowego pokrycia dachu jest kosztem właściciela posesji.
Prawidłowo przygotowane do transportu zdemontowane płyty azbestowo – cementowe muszą być równo ułożone bezpośrednio na palecie lub w worku typu BIG-BAG, a całość (paletę lub paletę z workiem typu BIG-BAG) należy dodatkowo zabezpieczyć folią stretch. Poniżej przykładowe zdjęcie.