W poniedziałek, 21 marca tego roku, ZUS uruchomił specjalną linię telefoniczną w języku ukraińskim i polskim w sprawie świadczeń rodzinnych dla obywateli Ukrainy. Chodzi o osoby, które przybyły do Polski po 23 lutego tego roku w wyniku konfliktu zbrojnego. Tylko pierwszego dnia funkcjonowania infolinii, konsultanci odebrali blisko 850 połączeń.
Infolinia jest dostępna w dni robocze – od poniedziałku do piątku – w godzinach od 8:00 do 18:00 pod numerem 22 444 02 55 (opłata według stawek operatorów). Pytania dotyczące świadczeń rodzinnych dla obywateli Ukrainy można też przesyłać mailem na adres UA@zus.pl. Wśród osób obsługujących infolinię są m.in. uchodźcy z Ukrainy.
Konsultanci infolinii udzielają informacji: o rodzajach świadczeń rodzinnych przyznawanych i wypłacanych przez ZUS, jak wypełnić i wysłać wniosek, jak zarejestrować profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
Również na stronie internetowej Zakładu dostępne są informacje w języku ukraińskim. Potrzebujący mogą się dowiedzieć m.in. gdzie i na jakich warunkach mogą uzyskać pomoc.
Docelowo na stronie internetowej ZUS publikowane będą informacje o warunkach uzyskania świadczeń rodzinnych, ubezpieczenia zdrowotnego, świadczeń emerytalnych i rentowych. Dodatkowo na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS zostanie udostępnione zakładanie profilu PUE w języku ukraińskim.
Z powodu wojny w Ukrainie już ponad dwa miliony obywateli tego państwa wjechało do Polski szukając schronienia przed skutkami działań zbrojnych. Na przełomie lutego i marca ZUS przyjął pierwsze rodziny uchodźców z Ukrainy, które korzystają z bazy szkoleniowej Zakładu. Łącznie jest ich obecnie ponad 300. W związku z wydarzeniami w Ukrainie pracownicy ZUS zorganizowali zbiórkę najpotrzebniejszych rzeczy dla obywateli Ukrainy i przekazali je organizacjom pomocowym.
Tylko pierwszego dnia funkcjonowania specjalnej infolinii, konsultanci odebrali blisko 850, w tym udzielili 637 odpowiedzi w języku ukraińskim i 208 w języku polskim.
Najwięcej było ogólnych pytań, tj. jakie świadczenia przysługują z ZUS i należy zrobić, aby złożyć wniosek – o to zapytało 362 klientów. 88 osób zapytało kogo dotyczy konkretny wniosek i 49 osób o terminy składania wniosków. Najwięcej zainteresowania było wnioskiem 500+. 78 osób było zainteresowanych profilem PUE, przede wszystkim rejestracją konta na Platformie Usług Elektronicznych.
Klienci pytali także o Kartę Polaka, czy na jej podstawie można ubiegać się o świadczenia z ZUS, jakie dokumenty są potrzebne, aby złożyć wniosek, w jaki sposób złożyć wniosek (pytania wynikające z braku wniosku w języku ukraińskim), co jeśli ponownie przekroczą granicę polsko-ukraińską lub jeśli granicę przekroczono z innym państwem oraz jak zarejestrować profil PUE ZUS.