I Liceum Ogólnokształcące w Radomsku, jako jedna z pięciu grup w Polsce, otrzymało od Centralnego Gabinetu Edukacji Filmowej w Łodzi zaproszenie do udziału w projekcie „Filmowe małe ojczyzny”. Projekt jest częścią ogólnopolskiego programu Muzeum Historii Polski „Patriotyzm jutra”. Jego celem jest wzmocnienie świadomości historycznej, estetycznej i kulturowej oraz zaangażowania patriotycznego, którego istotnym elementem jest aktywne przywracanie pamięci lokalnej oraz odkrywanie historii „małych ojczyzn”. Ponadto, projekt „Filmowe małe ojczyzny” ma stanowić inspirację do dalszego odkrywania i dokumentowania historii lokalnej oraz przyczynić się do promowania idei lokalnego patriotyzmu.
Młodzież I LO pod kierunkiem Aleksandry Kędry skoncentrowała swoje działania wokół postaci wybitnego reżysera, radomszczanina – Stanisława Różewicza. Celem podjętych działań było odkrycie dziedzictwa historyczno – kulturowego oraz umacnianie poczucia tożsamości z miejscem zamieszkania – „małą ojczyzną”, przez poznawanie sylwetki i twórczości Stanisława Różewicza.
Na realizację projektu złożyły się dwa elementy. Pierwszy, to projekcja fragmentów filmu dokumentalnego w reżyserii Stanisława Różewicza, pt. „Kinema”. Film przedstawia historię Kinemy, najstarszego kina w Radomsku, na tle dwudziestowiecznych dziejów miasta, w którym urodzili się bracia Różewiczowie. Jedną z bohaterek filmu jest Karolina Gurazda – Grabarczyk, która w rozmowie z Jolantą Dąbrowską wspominała okoliczności powstania dokumentu, współpracę z reżyserem i zapamiętane wrażenia. Obie panie są pracowniczkami MDK w Radomsku, który wsparł I LO w realizacji tej części projektu.
Następnie młodzież obejrzała jeden z najbardziej cenionych i nagradzanych filmów Stanisława Różewicza pt. „Świadectwo urodzenia”. Obejrzenie filmu było podstawą do rozmowy na temat miejsca twórczości radomszczańskiego reżysera na tle Szkoły Polskiej.
Drugim elementem projektu była Filmowa Gra Miejska, popularyzująca dorobek artystyczny reżysera. Jej uczestnicy wędrowali po Radomsku, mijając miejsca związane z Różewiczem i realizowali zadania inspirowane jego filmami. Gra miała charakter edukacyjny, ale była też okazją do budowania poczucia tożsamości z „małą ojczyzną”.
Z przeprowadzonych działań zostanie zrealizowany krótki film oraz fotorelacja. Opracowane materiały zostaną zamieszczone na stronie EdukacjaFilmowa.pl w aplikacji „Filmowa Mapa Polski”, powstałej ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
(info: ILO)