Konkurs „Ambasador Szkolnej Wynalazczości” został zorganizowany przez Urząd Patentowy RP we współpracy z Polską Akademią Dzieci oraz Narodowym Muzeum Techniki. Współorganizatorami konkursu były: Światowa Organizacja Własności Intelektualnej i Polskie Towarzystwo Badania Gier. Partnerami konkursu były firmy: Funiversity, Medialna Rodzina, Marwit, Clementoni, Naukowa Zabawa oraz Rebel. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Minister Edukacji Narodowej oraz Centrum Nauki Kopernik.
(fot. archiwum szkoły)
Celem konkursu jest kształtowanie aktywnej postawy i kreatywności wśród bardzo młodych twórców. Projekty można było zgłaszać w dwóch kategoriach: wynalazki lub rozwiązania techniczne oraz gry planszowe i komputerowe. Łącznie ocenie poddano 58 projektów. Nadesłane prace zostały ocenione w oparciu o kryteria obejmujące: związek projektu z wynalazczością, odkrywczość, innowacyjność, powszechną użyteczność, jakość i estetykę wykonania oraz samodzielny wkład ucznia w powstanie projektu. Dodatkowo przy wyborze prac w kategorii „wynalazek lub rozwiązanie techniczne” jury brało pod uwagę oryginalność pomysłu oraz element nowatorski, zaś w kategorii „gra planszowa lub komputerowa” główne znaczenie miały umiejętność określania strategii działania, stopień skomplikowania oraz atrakcyjność gier.
Autorzy nagrodzonych rozwiązań otrzymali m.in. nagrody finansowe oraz tytuły Szkolnych Ambasadorów Wynalazczości 2018, a także Certyfikaty Polskiego Towarzystwa Badania Gier. Autorzy wszystkich nagrodzonych projektów otrzymali nagrody rzeczowe ufundowane przez Urząd Patentowy RP oraz partnerów wydarzenia.