Kierowcy zyskają kolejne cztery i pół kilometra jezdni autostrady A1. To kolejny w tym roku odcinek jezdni przyszłej autostrady A1 udostępniony do ruchu. Tym samym kierowcy mogą już korzystać z ponad 10-kilometrowego fragmentu jednej jezdni od granicy woj. łódzkiego i śląskiego do Grabowej w woj. śląskim.
Wcześniej, 22 października Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępniła 8-kilometrowy odcinek jezdni autostrady, na który składały się 2 km w województwie łódzkim na styku obu województw oraz sąsiadujące z nim 6 km w województwie śląskim.
Kierowcy mają już do dyspozycji następujące odcinki nowej jezdni A1:
- ok. 14 z ok. 15,8 km odcinka Tuszyn – Piotrków Trybunalski Południe,
- ok. 10 z ok. 16,8 km odcinka Kamieńsk – Radomsko,
- ok. 7 km odcinka Radomsko – granica woj. łódzkiego i śląskiego,
- ponad 10 km z 17-kilometrowego odcinka granica woj. łódzkiego i śląskiego – Częstochowa Północ (od granicy obu województw do Grabowej w woj. śląskim).
Łącznie do dyspozycji kierowcy mają już ponad 41 km nowej jezdni. Warto dodać, że łączna długość ułożonej już nawierzchni jezdni wynosi prawie 65 km, a udostępnienie kolejnych kilometrów kierowcom uzależnione jest od kwestii związanych z technologią wykonania oraz organizacja robót i ruchu. Najlepszym przykładem jest odcinek Piotrków Trybunalski Południe – Kamieńsk, gdzie ułożono już 7,5 km nawierzchni betonowej, jednak ze względu na czas konieczny dla „dojrzewania” betonu i prace m.in. przy obiektach inżynierskich, na obecną chwilę nie można z niej korzystać – mówi Maciej Zalewski, rzecznik prasowy GDDKiA w Łodzi.
Z podobną sytuacją mamy do czynienia na odcinku Tuszyn – Piotrków, gdzie w obrębie przyszłego węzła Piotrków Trybunalski Południe gotowe są dwie jezdnie o łącznej długości blisko 1,5 km, jednak będzie można je udostępnić dla ruchu dopiero po oddaniu do użytkowania całego węzła.
Co się dziej na budowie A1?
Zaawansowanie prac na budowie odcinka A1 pomiędzy granicą woj. łódzkiego i śląskiego a węzłem Częstochowa Północ przekroczyło 60 proc. Październik i listopad upłynął głównie na wyposażaniu nowej jezdni w elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego – montażu barier ochronnych, betonowaniu głowic pali, montażu podwalin i słupów ekranów akustycznych oraz wykonywaniu oznakowania jezdni tak, aby jak najdłuższy odcinek nowej jezdni udostępnić do ruchu. Prowadzono także roboty asfaltowe na łącznicach węzła Mykanów. Po przełożeniu ruchu na nową jezdnię przyszłej autostrady, na istniejącej jezdni DK1 w kierunku Katowic, rozpoczęto roboty rozbiórkowe.