Po dwuetapowym procesie weryfikacyjnym, Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Radomsku, otrzymał Odznakę Szkoła eTwinning.
To wyróżnienie jest symbolem uznania ogromnego zaangażowania całego zespołu eTwinning działającego w danej szkole. Nagrodzone tą odznaką szkoły to pionierzy i liderzy w takich dziedzinach jak:
• Praktyka cyfrowa.
• Praktyka w zakresie eBezpieczeństwa.
• Twórcze i innowacyjne podejścia do nauczania.
• Promowanie ustawicznego rozwoju zawodowego kadry.
• Promowanie praktyk uczenia się opartych na współpracy wśród nauczycieli i uczniów.
Pracownicy i dyrektorzy odznaczonych szkół zachęcani są do udziału w dedykowanych programach doskonalenia zawodowego, a także mogą uczestniczyć w działaniach grupy eTwinning, dzieląc się dobrymi praktykami, współpracować i uczestniczyć w określonych warsztatach online.
W jaki sposób szkoła może otrzymać odznakę Szkoła eTwinning?
Proces uzyskania odznaki Szkoła eTwinning składa się z dwóch etapów.
Etap pierwszy
To automatyczne sprawdzenie trzech następujących punktów:
– Szkoła jest zarejestrowana w programie eTwinning od ponad dwóch lat
– W szkole pracuje przynajmniej troje nauczycieli, którzy w czasie preselekcji realizują projekty, doskonalenie zawodowe lub inne działania w ramach programu eTwinning.
– Szkoła jest/była zaangażowana w przynajmniej jeden europejski projekt eTwinning, który uzyskał Krajową Odznakę Jakości w okresie przynajmniej dwóch lat od daty złożenia wniosku.
Etap drugi
Wnioskodawcy muszą wypełnić formularz samooceny w imieniu szkoły.
Formularz samooceny zasadza się na 4 filarach eTwinning:
- wiedza na temat programu eTwinning i świadomość znaczenia eBezpieczeństwa na poziomie szkoły,
- realizacja programu eTwinning w odniesieniu do praktyk nauczania i uczenia się, interdyscyplinarnych metod pedagogicznych i pracy metodą projektów,
- realizacja programu eTwinning i strategiczne doskonalenie zawodowe nauczycieli i innych członków kadry,
- realizacja programu eTwinning pod kątem strategicznego rozwoju szkoły.
W bieżącym roku szkolnym, radomszczańska placówka zrealizowała kilkanaście projektów, otrzymując za nie Krajowe Odznaki Jakości, przyznawane przez Krajowe Biuro eTwinning tym nauczycielom, których praca w ramach projektu osiągnęła określony poziom.
Celem przyznawania Krajowej Odznaki Jakości jest wyróżnienie nauczycieli i szkół, których działania w ramach eTwinningu reprezentują wysoki poziom. Dla nauczycieli jest to uznanie ich pracy, dla uczniów to większa motywacja do prowadzenia zaplanowanych działań, a dla szkoły – publiczne potwierdzenie zaangażowania i dążenia do jakości oraz otwartość na współpracę europejską.
Projekty zostają poddane ocenie pod kątem następujących pięciu kryteriów merytorycznych:
- Innowacje pedagogiczne i kreatywność – w jaki sposób przebiegała praca z uczniami, jakich innowacyjnych i kreatywnych metod użyto do zaangażowania ich w działania i do realizacji planu.
- Integracja z programem nauczania – w jakiś sposób wkomponowano projekt w program nauczania konkretnego przedmiotu, czy były to działania interdyscyplinarne, jakie umiejętności i kompetencje rozwijały podejmowane aktywności.
- Współpraca szkół partnerskich – opis działań wyraźnie wskazujący podział zadań pomiędzy partnerami ze szczególnym uwzględnieniem elementów, nad którymi pracowali wspólnie, aktywności gdzie współpracowali uczniowie z partnerskich szkół oraz ich wkład w przygotowanie finałowego produktu.
- Wykorzystanie technologii – jak wykorzystano technologię, aby wzbogacić działania projektowe, w jaki sposób zadbano o e-bezpieczeństwo i ochronę praw autorskich.
- Rezultaty, wpływ, dokumentacja – wpływ podjętych działań na rozwój uczniów i warsztat pracy nauczyciela, korzyści które odnieśli członkowie projektu i szkoła, najważniejsze rezultaty współpracy oraz dokumentacja odnosząca się do etapu planowania i rezultatów projektu, w tym najistotniejsza ewaluacja.
eTwinerzy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym to: Małgorzata Ira, Beata Michałek oraz Małgorzata Piwowarczyk.
(źródło: SOSW w Radomsku)