Policjanci ostrzegają – jeśli otrzymujesz za pomocą komunikatora prośbę o „pożyczkę czy wsparcie pewną kwotą znajomego”, nie działaj pochopnie. Koniecznie sprawdź czy osoba, która napisała do Ciebie jest tym za kogo się podaje i czy rzeczywiście potrzebuje pomocy. Zadzwoń do tej osoby, porozmawiaj osobiście. Tylko w taki sposób sprawdzisz czy korespondujesz ze znajomym czy z oszustem. Nie kieruj się pośpiechem, lecz zdrowym rozsądkiem!
Zazwyczaj przestępczy proceder oszustw metodą „na BLIK” zaczyna się od tego, że oszust przejmuje konto na portalu społecznościowym, następnie podszywa się pod znajomego i prosi o pilną pożyczkę. Obiecuje przy tym szybki zwrot.
Z reguły oszuści wyłudzający kody wiedzą tylko tyle o osobach pod które się podszywają, ile wyczytały z ich przechwyconego konta. W przekonaniu, że pomagamy znajomej osobie przekazujemy przestępcom wygenerowane kody.
Przestępcy bardzo szybko wypłacają pozyskane w ten sposób pieniądze. Pamiętajmy, że nie należy nikomu udostępniać danych do kont bankowych, jak też przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych. Płatność kodem blik jest natychmiastowa i nieodwracalna – wyjaśnia nadkom. Aneta Wlazłowska, oficer prasowy KPP w Radomsku.