W poniedziałek 30 lipca 2018 r. w Dąbrowie koło Kamieńska zostanie podpisana umowa na budowę południowego odcinka autostrady A1 – odcinek A: węzeł „Tuszyn” (bez węzła) – węzeł „Piotrków Trybunalski Południe” (z węzłem). Udział w wydarzeniu zapowiedział Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Autostrada A1 jest jedyną polską autostradą o przebiegu południkowym, przecinająca całe terytorium kraju. Jednocześnie stanowi ona część Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) oraz priorytetowego projektu „Autostrada Gdańsk – Brno / Bratysława – Wiedeń”.
– Po zakończeniu budowy, autostrada w naturalny sposób utworzy główny szlak komunikacyjny łączący Trójmiasto z Czechami Gorzyczkach, prowadząc przez okolice Torunia, Łodzi i Katowic, co ułatwi dostępu do polskich portów z Czech, Słowacji czy Węgier, a w efekcie rozwój rodzimej gospodarki i to zarówno w ujęciu lokalnym, jak i ogólnokrajowym. Trasa będzie więc stanowiła strategiczne okno na świat – mówi rzecznik łódzkiego oddziału GDDKiA Maciej Zalewski.
Odcinek „A” o długości blisko 15,9 km od węzła „Tuszyn” (bez węzła) do węzła „Piotrków Trybunalski Południe” (z węzłem) jest pierwszym z czterech odcinków na terenie województwa łódzkiego, jakie zostały do wybudowania.
Wykonawcą kontraktu w systemie „Zaprojektuj i zbuduj” jest konsorcjum firm: Budimex – Strabag. Zgodnie z warunkami kontraktu, przewidywany czas realizacji to 32 miesiące od chwili podpisania umowy, do czego należy doliczyć okresy zimowe (15 grudnia – 15 marca), co nie dotyczy czasu przeznaczonego na projektowanie.
– Nowa autostrada, o dwóch jezdniach po dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny, będzie biegła w śladzie istniejącej drogi. Nowością będzie nawierzchnia betonowa i fakt, że węzeł „Piotrków Trybunalski Zachód” zyska nowe relacje skrętne. Dodatkowo będzie można skręcić z Łodzi w kierunku Warszawy i z Warszawy na Łódź, co dotychczas nie było możliwe – wyjaśnia Maciej Zalewski.
Koszt inwestycji to ok. 478,9 mln zł.