Największe elementy maszyny TBM (ang. Tunnel Boring Machine), która wydrąży tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica (woj. podkarpackie), rozpoczynają swoją drogową podróż na plac budowy. 15 listopada transport wjedzie na teren województwa łódzkiego.
Transport maszyny TBM, wyruszył w nocy z 11 na 12 listopada. To wyjątkowe przedsięwzięcie pod względem logistycznym i technicznym przygotowywane od wielu miesięcy przez wyspecjalizowane firmy.
Jak duży jest transport?
Składa się z 5 zestawów pojazdów. Największy liczy 74 metry długości (to tyle, ile 4 autobusy przegubowe lub 4,5 tira), 9 metrów szerokości i waży 500 ton (dla porównania DMC tira to ok. 40 ton)
15 listopada godz. 5.00 – wjazd na teren województwa łódzkiego
Transport maszyny TBM z Hiszpanii prowadził drogą morską do Szczecina, dalej Odrą do Opola, skąd wyznaczoną trasą ma dotrzeć do Babicy pod Rzeszowem. 15 listopada transport będzie przejeżdżał przez teren województwa łódzkiego. Użytkownicy dróg muszą liczyć się z utrudnieniami na trasie.
Noc z 14 na 15 listopada (poniedziałek/wtorek). Transport wjedzie na teren woj. łódzkiego autostradą A1 z woj. śląskiego we wtorek (15 listopada) ok. godz. 5:00. Godzinę później kolumna pojazdów ma dotrzeć do Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) Stobiecko Szlacheckie Wschód (km 388) i tam będzie miał miejsce pierwszy w woj. łódzkim planowany postój.
Konwój będzie się poruszał z prędkością 10 km/h i zajmował całą szerokość jezdni. Będzie możliwość ominięcia go, zjeżdżając na węźle Radomsko na DK91 i wracając na autostradę na węźle Kamieńsk.
Pierwsza noc 15/16 listopada: Przejazd na trasie MOP Stobiecko Szlacheckie (A1) – parking ADR Wolbórz (S8) (338 km) godz. 22.00 – 3.00.
Kolejny etap przejazdu zacznie się we wtorek (15 listopada) o godz. 22:00. Konwój pojazdów wyruszy z MOP Stobiecko Szlacheckie Wschód i będzie podążał autostradą A1 w kierunku Piotrkowa Trybunalskiego. Tej nocy kolumna pojazdów przejedzie przez będący w budowie odcinek A1 Kamieńsk – Piotrków Trybunalski, co oznacza, że przez ok. 2:00 godziny nie będzie możliwości przejazdu zarówno w kierunku Łodzi, jak i Katowic.
Jadący od strony Warszawy mogą ominąć to miejsce, zjeżdżając na węźle Piotrków Trybunalski Wschód na DK91. Z kolei poruszający się z południa w kierunku Łodzi lub Warszawy zjadą na węźle Kamieńsk i DK91 dotrą do węzła Piotrków Trybunalski Wschód. Stąd będą mogli kontynuować podróż zarówno drogą ekspresową S8 w kierunku Warszawy, jak również do węzła Piotrków Trybunalski Zachód, na którym to mogą zjechać na autostradę A1 w stronę Łodzi i Gdańska.
Tej nocy transport opuści autostradę A1 i wjedzie na drogę ekspresową S8 (na węźle Piotrków Tryb. Zach.), którą dotrze na parking ADR – dla pojazdów przewożących ładunki niebezpieczne (km 338 między węzłami Polichno i Wolbórz) ok. godz. 3:00.
Zespół pojazdów będzie zajmował całą jezdnię w kierunku Piotrkowa. Nie będzie możliwości wyprzedzania. Podobnie jak w przypadku węzła Radomsko, jadący w kierunku Piotrkowa Trybunalskiego będą mogli ominąć konwój, zjeżdżając na węźle Kamieńsk na DK91. Z kolei po minięciu węzła Kamieńsk przez transport, zamknięty zostanie dodatkowo przejazd między węzłami Piotrków Trybunalski Południe i Kamieńsk w kierunku Katowic – ten odcinek to jeszcze plac budowy. Możliwość objazdu po DK91.
Newralgiczny punkt!
Na odcinku autostrady A1 między węzłami Piotrków Tryb. Pd. i Kamieńsk (24,2 km) trwa budowa. Ruch na długości 17 km odbywa się po jednej jezdni, co wymusi zamknięcie jezdni w kierunku Katowic na czas przejazdu transportu – na około 2 godziny. Przejazd w kierunku Łodzi i Warszawy będzie kierowany z węzła Kamieńsk na DK91 do Piotrkowa Trybunalskiego.
Możliwości ominięcia zamkniętego odcinka A1
Od strony Łodzi:
- dla pojazdów o DMC powyżej 3,5t. od strony Łodzi: A1 do węzła Piotrków Tryb Zach., dalej S8 do węzła Piotrków Tryb. Wsch. do DK91;
- z węzła Tuszyn DK12/91 do węzła Piotrków Tryb. Pn., dalej S8 do węzła Piotrków Tryb Wsch. i DK91;
- dodatkowo dla pojazdów o DMC do 3,5t. autostradą A1 do węzła Piotrków Tryb. Pd. i przez miasto do DK91.
Od strony Warszawy:
- dla wszystkich pojazdów zalecany zjazd z S8 na DK91 na węźle Piotrków Tryb. Wsch.
Druga noc 16/17 listopada: przejazd na trasie parking ADR Wolbórz (S8 – 338 km) – parking ADR Chrzczonowice (S8 – 398 km) godz: 22.00 – 5.00. UWAGA! W okolicach węzła Czerniewice obowiązkowa 45 minutowa pauza!
Transport wyjedzie na drogę ekspresową S8 z parkingu ADR o godz. 22:00. W okolicy MOP Czerniewice (km 367) planowana jest obowiązkowa 45-minutowa pauza. Po jej zakończeniu przejazd będzie kontynuowany do kolejnego parkingu ADR, który usytuowany jest za węzłem Rawa Mazowiecka (km 398). Transport dotrze tu 17 listopada (czwartek) ok. godz. 5:00. Ze względu na obowiązujące przepisy w tym miejscu konieczne będzie zrobienie co najmniej 24-godzinnej przerwy. Ze względu na fakt, że przejazd odbywa się tylko nocą, w praktyce przerwa potrwa ok. 40 godzin.
Ruch w kierunku Warszawy będzie odbywał się całą szerokością jezdni z prędkością 10 km/h. Brak możliwości wyprzedzania. Należy rozważyć wybór alternatywnej trasy. Jadący ze Śląska w kierunku Warszawy mogą ominąć odcinek trasy S8, po której prowadzony jest transport, jadąc z Piotrkowa Trybunalskiego autostradą A1 w kierunku Łodzi i zjeżdżając na węźle Łódź Północ na autostradę A2 w stronę Warszawy.
Trzecia noc 18 listopada: wyjazd z województwa łódzkiego – parking ADR Chrzczonowice (S8 – 398 km) – granica województwa mazowieckiego godz. 23.00 – 1.00.
Wyjazd z parkingu ADR nastąpi 18 listopada (piątek) ok. godz. 23:00. Transport skieruje się drogą ekspresową S8 w stronę Warszawy. GDDKiA przewiduje, że między północą a godz. 1:00, opuści województwo łódzkie i wjedzie na teren województwa mazowieckiego.
Ruch w kierunku Warszawy będzie odbywał się całą szerokością jezdni z prędkością 10 km/h. Brak możliwości wyprzedzania. Należy rozważyć wybór trasy alternatywnej, jednak jadący ze Śląska w kierunku Warszawy mogą ominąć odcinek trasy S8, po której prowadzony jest transport, jadąc z Piotrkowa Trybunalskiego autostradą A1 w kierunku Łodzi i zjeżdżając na węźle Łódź Północ na autostradę A2 w stronę Warszawy.
Konwoje będą posiadać specjalistyczne zabezpieczenie. Będą to m.in. tablice VMS (znaki zmiennej treści), mobilne poduszki zderzeniowe za kolumną, piloci kierujący ruchem oraz obstawa Policji.