Od ubiegłego roku obowiązują nowe przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Dają one gminom prawo podjęcia uchwały w zakresie pobierania tzw. opłaty reklamowej od umieszczonych na terenie miasta tablic oraz urządzeń reklamowych. Opłaty te wynoszą maksymalnie 2.50 zł dziennie za obiekt, oraz do 20 groszy dziennie za każdy metr kwadratowy takowej reklamy. Jak nowe zapisy ustawy realizowane są w Radomsku?
Mieszkańcy Radomska bacznie obserwują nie tylko to, co dzieje się w mieście. Jak się okazuje, śledzą również wszelkiego rodzaju zmiany w zakresie rządowych ustaw i zastanawiają się, w jaki sposób wpływają one na funkcjonowanie Radomska. Przykładem jest chociażby zmiana ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Zainteresował się nią nasz Czytelnik.
– Pytałem o to w Urzędzie Miasta. Kierowano mnie do trzech różnych pokoi, ale tam nikt o takiej uchwale nie słyszał. To by oznaczało, że minął już rok a miasto tej uchwały nie potrzebuje? Czyżby miało za dużo pieniędzy. Jak się to ma do ciągłych narzekań władz miasta, które twierdzą, że Radomsko jest bardzo zadłużone i dlatego konieczne było chociażby podniesienie podatku od nieruchomości – zastanawia się nasz Czytelnik. – Nie jest tajemnicą, że w Radomsku jest wiele reklam, w tym reklam które szpecą. Przypuszczam, że w naszym mieście takowa ustawa nie działa – dodaje.
Faktycznie. Czytelnik ma dobre przypuszczenia. Jak się dowiedzieliśmy w Urzędzie Miasta, w Radomsku pobierany jest jedynie podatek od nieruchomości i podatek od środków transportowych oraz opłata targowa i opłata od posiadania psów. Ubiegłoroczne dochody miasta z tego tytułu wyniosły 34.771.567,00 zł. A co z tzw. opłatą reklamową?
Miejscy radni na podjęcie takowej uchwały – przynajmniej na razie, się nie zdecydowali. – Rozwiązanie to nie jest jeszcze powszechnie stosowane w miastach. Również w Radomsku nie są obecnie prowadzone prace nad projektem uchwały i regulaminu w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych. Jej wprowadzenie wiązałoby się z nowymi obciążeniami dla przedsiębiorców, a więc wymagałoby wcześniejszej analizy i dyskusji. Nie znaczy to jednak, że dyskusji nie trzeba podjąć, bo pomijając aspekt finansowy, zastosowanie nowych przepisów dotyczących reklam mogłoby też wpłynąć na poprawę wyglądu i wizerunku miasta – podkreśla Urszula Jagła.
Mając na uwadze funkcjonowanie od 2015 roku ustawy oraz to, że władze miasta planuję rewitalizację centrum Radomska, nie jest przesądzone, że w naszym mieście nie zacznie obowiązywać wynikająca z ustawy danina.