Policyjne statystyki i doświadczenia w zakresie oszustw na osobach starszych wyraźnie wskazują, że działalność przestępców nie słabnie, a okres przedświąteczny generuje jeszcze więcej okazji dla potencjalnych oszustów. Przestepstwa finansowe są dokonywane pod różnymi legendami: “na wnuczka”, “na policjanta”, “na kuriera”, “na pracownika banku”, “na pracownika służby zdrowia” itp.
Do wyłudzeń pieniędzy dochodzi często w jeden z trzech sposobów: telefonicznie, w kontakcie bezpośrednim lub przy pomocy stron internetowych. W dzisiejszej dobie cyfryzacji seniorzy często korzystają z portali społecznościowych i komunikatorów, o czym dobrze wiedzą również przestępcy. Informacje do osób starszych są skonstruowane w taki sposób, aby w konsekwencji nakłonić ofiarę do podania poufnych danych. Zastosowane metody manipulacji słownej i presja czasu powodują, że nieświadomie udostępnimy niepożądanym osobom wszystkie swoje dane osobowe łącznie z hasłem dostępu do bankowości internetowej. Skutkiem takich decyzji może być utrata wszystkich oszczędności lub zaciągnięty kredyt na nasze nazwisko, ale bez naszej wiedzy.
Do oszustw na seniorach w dalszym ciągu dochodzi również w bezpośrednim kontakcie. Spotkanie często poprzedza rozmowa telefoniczna, w której oszust umawia z ofiarą miejsce i godzinę. Tu należy pamiętać, że jeśli coś nas zaniepokoi, np. zmieniony głos bliskiego, to w każdej chwili możemy się rozłączyć i zadzwonić do córki, syna bądź wnuczka i upewnić się, czy rzeczywiście jest tak, jak usłyszeliśmy przed chwilą przez telefon. Numeru, z którego dzwoni oszust, podający się za członka rodziny, z pewnością nie mamy w swoich kontaktach telefonicznych, więc samo to powinno już nas zastanowić i nakłonić do zakończenia rozmowy z nieznanym rozmówcą pomimo jego dalszych tłumaczeń i zapewnień.
W sytuacji, gdy już oszustowi niestety uda się nakłonić nas do pójścia do banku z zamiarem podjęcia dużej kwoty pieniędzy lub nawet wszystkich oszczędności z rachunku, pamiętajmy, że pracownicy placówek bankowych są szczególnie wyczuleni na tak poważne transakcje. Będą próbowali z nami się skomunikować przy okienku i dowiedzieć się, czy nie padliśmy ofiarami oszustwa. Mogą to być np. komunikaty podane na kartce papieru, żeby nie wzbudzać podejrzeń na wypadek, gdyby przestępca obserwował sytuację. Wykonujmy wówczas polecenia pracownika banku, który musi się upewnić, czy osoba starsza nie działa pod presją i za namową przestępcy.
Zbliżający się okres świąteczny jest czasem wzmożonej działaności oszustów, dlatego policjanci zwracają się do wszystkich seniorów o czujność i informowanie najbliższych o jakichkolwiek podejrzeniach.
Źródło: KPP Radomsko