Środa z Profilaktyką – Prawa Pacjenta

Dziś kolejna Środa z profilaktyką w Narodowym Funduszu Zdrowia. Niezwykle ważna bo dotyczy naszych praw, jako pacjentów.


Tym razem przedstawiamy wybrane najważniejsze zagadnienia i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące praw pacjenta.

Pacjent to osoba, która zwraca się o udzielenie świadczeń zdrowotnych lub korzysta ze świadczeń zdrowotnych, niezależnie od tego, czy jest chora, czy zdrowa. Prawa pacjenta to zbiór uprawnień, które im przysługują. Ich głównym celem jest domaganie się przynależnych warunków realizowania usług medycznych, a także ochrony autonomii pacjenta i jego prawa do samostanowienia.

Ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta określa:

Z punktu widzenia pacjenta, ustawa ta jest ważnym aktem prawnym, który nie tylko informuje go o przysługujących mu prawach, ale także wskazuje możliwości zgłaszania ich nieprzestrzegania oraz dochodzenia odszkodowania i zadośćuczynienia.

Dbaniem o to, by wskazane prawa przysługujące pacjentom były przestrzegane przez przychodnie, szpitale, lekarzy i pozostałe placówki lecznicze zajmuje się Rzecznik Praw Pacjenta.

Poznaj swoje prawa

Jakie prawa przysługują Ci w ramach powszechnego systemu opieki zdrowotnej?

Każdy, zgodnie z Konstytucją RP każdy, niezależnie od swojej sytuacji materialnej, powinien mieć zapewniony równy dostęp do świadczeń zdrowotnych, które finansowane są ze środków publicznych. Warunki i zakres udzielania tych świadczeń określa ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych.

Są też grupy uprzywilejowane w korzystaniu z opieki zdrowotnej – zgodnie z konstytucją to: dzieci, kobiety ciężarne, osoby niepełnosprawne i osoby w podeszłym wieku.

Pacjent ma prawo:

Kto jest zobowiązany do poszanowania praw pacjenta?

Pacjent ma prawo, aby przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych towarzyszyła mu osoba bliska, bez względu na status ich relacji. Jako rodzice mamy prawo być obecni przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych dziecku.

Rzecznik Praw Pacjenta

W przypadku gdy pacjent uważa, że przysługujące mu prawa związane ze świadczeniem usług medycznych zostały naruszone, może złożyć wniosek o wszczęcie postępowania wyjaśniającego do Biura Rzecznika Praw Pacjenta.

Szczegółowe informacje na temat Praw Pacjenta można znaleźć:

Rzecznik Praw Pacjenta stoi na straży przestrzegania praw pacjentów we wszystkich podmiotach leczniczych na mocy ustawy z 6 listopada 2008r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Do Rzecznika Praw Pacjenta może zgłosić się każda osoba, która uważa, że doszło do naruszenia jej praw jako pacjenta.

Zgodnie z ustawą Rzecznik Praw Pacjenta:

Poniżej rozmowa z ekspertem Grzegorzem Błażewiczem, zastępcą Rzecznika Praw Pacjenta.


Czytaj też: Światowy Dzień Walki z Rakiem – 22 tys. mieszkańców z zieloną kartą w 2022 roku

Exit mobile version