Uczniowie klas I-III, klasa 4b i 6a uczęszczający do Publicznej Szkoły Podstawowej nr 4 w Radomsku uczestniczyli w bezpłatnych, pokazowych warsztatach matematycznych według projektu Matplaneta. Zajęcia prowadziła Kinga Gonera – nauczycielka Matplaneta w Radomsku.
Co to jest Matplaneta?
Matplaneta to miejsce, w którym świeże i kreatywne umysły dzieci dostają wyzwania, które w zorganizowany i ustrukturyzowany sposób pozwalają im się rozwijać. Dzieci uczą się matematyki i logiki, ale nie w sposób szkolny – poznają je przez rozwiązywanie problemów, doświadczając tego, że te dwie nauki są właśnie po to – aby rozwiązywać problemy.
Warsztaty matematyczne Matplaneta, to kreatywne spotkania z matematyką i logiką prowadzone metodą twórczego rozwiązywania problemów na podstawie programów Math Circle z Uniwersytetu Harvarda w USA, których inicjatorami byli Ellen i Robert Kaplanowie. Na zajęciach wyeliminowana została presja czasu oraz konkurencji, w zamian proponuje się dzieciom zagadnienia z obszarów matematyki, które są w niewystarczający sposób przerabiane w szkołach.
Zajęcia rozpoczynają się od zadania praktycznego problemu, na który odpowiedź może dać matematyka. Problem jest analizowany w grupie, a dzieci same mają dojść do sposobu rozwiązania go. Każde dziecko ma prawo się wypowiedzieć. Prowadzący zajęcia jest mentorem, który ma za zadanie kierować myśli dzieci w odpowiednim kierunku, podpowiadać i zapisywać ważne spostrzeżenia grupy. Prowadzący wspomaga również zapisywanie matematyczne uzyskiwanego rozwiązania, dzięki czemu dzieci uczą się, w jaki sposób zapis ułatwia wyrażenie rozwiązania problemu. Kształcone jest myślenie w ustrukturyzowany sposób, identyfikowanie regularności i prawideł rządzących liczbami i zjawiskami, dzięki czemu poszerzane są horyzonty co powoduje przyswajanie naturalnych mechanizmów „wiem, jak się nad tym zastanowić”, „wiem jak zadać pytanie” itp.
Podstawowe korzyści jakie dzieci odniosą z zajęć matematyki w Matplanecie to:
- dzieci uczą się samodzielnie myśleć, dostrzegać regularności i rozwiązywać problemy;
- dzieci lepiej uczą się matematyki szkolnej, ponieważ znają zasady ogólne i wiedzą skąd się one wywodzą;
- dzieci umieją więcej i są w stanie przyswoić znacznie szerszy program niż w szkole, dzięki temu, że niektóre proste koncepcje mogą zrozumieć bez ich mozolnego i skomplikowanego obliczania, które jest wymagane w szkole (np. całkowanie, liczby zespolone);
- dzieci lepiej rozumieją matematykę, co ułatwi im zdawanie egzaminów i naukę na wyższych poziomach edukacji;
- dzieci są przygotowane do rozwiązywania problemów niestandardowych nieomawianych w szkole, co daje im możliwość wzięcia udziału w konkursach matematycznych i olimpiadach.
Warsztaty matematyczne w „czwórce” zorganizowała Alina Płaszczyńska nauczycielka matematyki oraz Monika Cyganek dyrektor Matplaneta w Radomsku.
(źródło: PSP nr 4 w Radomsku)
