ZUS pomoże przedsiębiorcom w trudnej sytuacji związanej z koronawirusem

Możliwość odroczenia o 3 miesiące terminu płatności składek za luty-kwiecień i zawieszenie na 3 miesiące umowy z ZUS, w której termin płatności rat bądź składek przypadał na marzec-maj. To udogodnienia dla przedsiębiorców w związku występowaniem w Polsce koronawirusa

Przedsiębiorcy, którzy z powodu epidemii koronawirusa mają problemy, z opłatą  bieżących składek lub należności, które wynikają z zawartej już z ZUS umowy o rozłożenie zadłużenia na raty bądź odroczenia terminu płatności, mogą skorzystać z uproszczonych form pomocy:

By skorzystać z pomocy, należy złożyć odpowiedni wniosek w tej sprawie:

Wniosek można przesłać elektronicznie za pośrednictwem portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, złożyć w skrzynce dostępnej w naszej placówce lub wysłać pocztą. Jeżeli przedsiębiorca prowadzi pełną księgowość, do wniosku musi dołączyć sprawozdanie finansowe (bilans, rachunek zysków i strat, sprawozdanie o przepływach pieniężnych) za 2018 lub 2019 r. (Skany dokumentów można dołączyć do wniosku w portalu PUE ZUS, jeśli zapisze się je wcześniej na dysku komputera.)

We wniosku należy wskazać, w jaki sposób epidemia koronawirusa wpłynęła na sytuację finansową firmy i brak możliwości opłacenia w terminie należności. Ulgi będą udzielane w ramach pomocy de minimis. Przedsiębiorca będzie musiał więc złożyć dodatkowe dokumenty dotyczące pomocy publicznej.

Jeżeli zakład pozytywnie rozpatrzy wniosek, wyśle  umowę wraz z dokumentami dotyczącymi pomocy publicznej na wskazany przez przedsiębiorcę adres e-mail lub pocztą (jeżeli przedsiębiorca nie wskaże zakładowi adresu mailowego). Po otrzymaniu dokumentów należy je przejrzeć i podpisać w odpowiednich miejscach. Podpisane dokumenty trzeba  przekazać z powrotem do ZUS. Można złożyć je w skrzynce dostępnej w placówce ZUS lub przesłać pocztą.

 

Ważne!

Z uwagi na zagrożenie epidemiczne podpisane dokumenty można wysłać do ZUS w postaci skanu na adres e-mail oddziału ZUS i na tej podstawie ZUS udzieli ulgi. Jednak przedsiębiorca będzie musiał wysłać do Zakładu również papierowe oryginały dokumentów najpóźniej w ciągu 14 dni liczonych od dnia zakończenia stanu epidemicznego. Jeśli dokumenty nie zostaną przekazane  w formie papierowej do ZUS, Zakład uzna, że umowa nie została zawarta. To spowoduje naliczenie odsetek od należności objętych umową.

 

Adresy oddziałów ZUS z województwa łódzkiego:

 I oddział ZUS w Łodzi: doradca_ds._ulg_i_umorzen_Lodz1@zus.pl;  tel.: 42 638 26 76; II Inspektorat ZUS w Łodzi 42 638 20 59;

II oddział ZUS w Łodzi: doradca_ds_ulg_i_umorzen_lodz2@zus.pl;  tel.: siedziba II Oddziału w Łodzi  43 824 56 56 wew. 454; Inspektorat w Łodzi  42 638 21 74;

Oddział ZUS w Tomaszowie Mazowieckim: doradca_ds_ulg_i_umorzen_tomaszow@zus.pl;  tel. 44 726 36 05; Inspektorat ZUS w Piotrkowie Trybunalskim tel.: 44 646 84 34;

Ważne!

Jeżeli z analizy dokumentów będzie wynikało, że w okresie ostatnich 3 lat wielkość otrzymanej przez wnioskującego pomocy publicznej de minimis przekroczyła 200 tys. euro, ZUS nie będzie mógł udzielić ulgi. Jeżeli w ciągu 3 miesięcy sytuacja finansowa przedsiębiorcy nie ulegnie poprawie, będzie mógł wystąpić z wnioskiem o renegocjację zawartej umowy.

pomoż przedsWięcej informacji lub pomoc związaną z wypełnieniem dokumentów można uzyskać u doradcy ds. ulg i umorzeń. Wykaz numerów telefonów i adresów mailowych oddziałów znajduje się na stronie www.zus.pl. w zakładce firmy, ulgi i umorzenia.

(Źródło:Monika Kiełczyńska, regionalny rzecznik ZUS)

Exit mobile version