Mistrzu, zwolnij. Policja z silnym przekazem do kierowców

Dekadę po ogromnym sukcesie kampanii społecznej „Kochasz? Powiedz STOP wariatom drogowym” PZU wraca z nową odsłoną tej wyjątkowej idei – ogólnopolską kampanią „Mistrzu, zwolnij”. Jak pokazują dane, temat jest niestety wciąż aktualny. W ubiegłym roku na polskich drogach zginęło blisko 1 900 osób, zaś tegoroczne wakacje przyniosły niemal 350 ofiar śmiertelnych. Partnerem kampanii jest polska policja.
- ponad 21 000 wypadków drogowych,
- niemal 1 900 ofiar śmiertelnych,
- blisko 25 000 rannych,
- ponad 2,4 miliona przekroczeń prędkości (ponad 6 600 wykroczeń dziennie).
– W ciągu ostatnich lat odnotowujemy sukcesywny spadek liczby wypadków i ofiar na polskich drogach, jednak statystyki nie pozostawiają złudzeń – wciąż zbyt wielu kierowców przekracza prędkość, podejmuje ryzykowne manewry i ignoruje podstawowe zasady bezpieczeństwa. Dlatego tak ważne jest, byśmy wspólnie podejmowali działania, które nie tylko edukują, ale też inspirują do zmiany postaw. Kluczowe jest, aby wszyscy uczestnicy ruchu drogowego respektowali przepisy i okazywali sobie wzajemny szacunek oraz zrozumienie, a także, żeby każdy z nas czuł się odpowiedzialny za wspólne bezpieczeństwo na drodze – mówi nadinspektor Roman Kuster – pierwszy zastępca komendanta policji.
Wakacje letnie przyniosły blisko 350 ofiar
Podczas tegorocznych wakacji na polskich drogach miało miejsce 4666 wypadków – o 135 więcej (3%) niż rok temu. Nieznacznie wzrosła też liczba osób rannych (5538 wobec 5309 w 2024 roku – wzrost o 4,3%). Jednak najważniejsze jest to, że w okresie wakacyjnego wypoczynku odnotowano o blisko 10% mniej ofiar śmiertelnych (zginęło 347, tj. o 34 mniej).
Szkoda komunikacyjna co minutę
Potrzebę działań prewencyjnych pokazują również dane PZU dot. szkód komunikacyjnych. Patrząc na dane z 2024 roku i do końca lipca obecnego roku – średnio co minutę PZU przyjmuje zgłoszenie szkody komunikacyjnej. Od początku roku do końca lipca firma obsłużyła blisko 300 tys. szkód komunikacyjnych, a w 2024 roku było ich łącznie ponad pół miliona. Kolizje lub wypadki w ruchu ulicznym to cały czas dominująca przyczyna szkód. W 2024 roku wynikało z nich aż blisko 70% szkód OC i 17% szkód AC. To oznacza, że ponad 180 tys. szkód rocznie można potencjalnie ograniczyć dzięki skutecznej prewencji.
Ogólnopolska kampania – milion naklejek, spoty w reżyserii Jana Komasy i safety car na ulicach Warszawy
2 września PZU ruszyło z szeroko zasięgową kampanią w ogólnopolskich stacjach telewizyjnych, digitalu i w kinach w całej Polsce, w czasie której będzie prezentować trzy wersje spotu w reżyserii uznanego polskiego reżysera i scenarzysty Jana Komasy. Będą one pokazywać niebezpieczne zachowania kierowców i ich konsekwencje.
Do polskich kierowców trafi milion naklejek z hasłem „Mistrzu, zwolnij”. W ramach współpracy z Policją jej funkcjonariusze, w czasie kontroli drogowych na drogach w całej Polsce, będą wręczać od 2 września kampanijne naklejki i ulotki oraz edukować kierowców nt. bezpiecznej jazdy. Naklejki będą również rozdawać agenci PZU oraz pracownicy oddziałów PZU, którzy są obecni w całej Polsce i na co dzień mają kontakt z klientami.
Kampania prewencyjna PZU „Mistrzu, zwolnij” ruszyła 2 września i potrwa do końca miesiąca. Więcej informacji o kampanii na stronie: „Mistrzu, zwolnij”
