WARSZTATY MATEMATYCZNE, CZYLI MATPLANETA W „CZWÓRCE”

Reklama

Uczniowie klas I-III, klasa 4b i 6a uczęszczający do Publicznej Szkoły Podstawowej nr 4 w Radomsku uczestniczyli w bezpłatnych, pokazowych warsztatach matematycznych według projektu Matplaneta. Zajęcia prowadziła Kinga Gonera – nauczycielka Matplaneta w Radomsku.

Co to jest Matplaneta?

Matplaneta to miejsce, w którym świeże i kreatywne umysły dzieci dostają wyzwania, które w zorganizowany i ustrukturyzowany sposób pozwalają im się rozwijać. Dzieci uczą się matematyki i logiki, ale nie w sposób szkolny – poznają je przez rozwiązywanie problemów, doświadczając tego, że te dwie nauki są właśnie po to – aby rozwiązywać problemy.

Warsztaty matematyczne Matplaneta, to kreatywne spotkania z matematyką i logiką prowadzone metodą twórczego rozwiązywania problemów na podstawie programów Math Circle z Uniwersytetu Harvarda w USA, których inicjatorami byli Ellen i Robert Kaplanowie. Na zajęciach wyeliminowana została presja czasu oraz konkurencji, w zamian proponuje się  dzieciom zagadnienia z obszarów matematyki, które są w niewystarczający sposób przerabiane w szkołach.

Zajęcia rozpoczynają się od zadania praktycznego problemu, na który odpowiedź może dać matematyka. Problem jest analizowany w grupie, a dzieci same mają dojść do sposobu rozwiązania go. Każde dziecko ma prawo się wypowiedzieć. Prowadzący zajęcia jest mentorem, który ma za zadanie kierować myśli dzieci w odpowiednim kierunku, podpowiadać i zapisywać ważne spostrzeżenia grupy. Prowadzący wspomaga również zapisywanie matematyczne uzyskiwanego rozwiązania, dzięki czemu dzieci uczą się, w jaki sposób zapis ułatwia wyrażenie rozwiązania problemu. Kształcone jest myślenie w ustrukturyzowany sposób, identyfikowanie regularności i prawideł rządzących liczbami i zjawiskami, dzięki czemu poszerzane są horyzonty co powoduje przyswajanie naturalnych mechanizmów „wiem, jak się nad tym zastanowić”, „wiem jak zadać pytanie” itp.

Podstawowe korzyści jakie dzieci odniosą z zajęć matematyki w Matplanecie to:

  • dzieci uczą się samodzielnie myśleć, dostrzegać regularności i rozwiązywać problemy;
  • dzieci lepiej uczą się matematyki szkolnej, ponieważ znają zasady ogólne i wiedzą skąd się one wywodzą;
  • dzieci umieją więcej i są w stanie przyswoić znacznie szerszy program niż w szkole, dzięki temu, że niektóre proste koncepcje mogą zrozumieć bez ich mozolnego i skomplikowanego obliczania, które jest wymagane w szkole (np. całkowanie, liczby zespolone);
  • dzieci lepiej rozumieją matematykę, co ułatwi im zdawanie egzaminów i naukę na wyższych poziomach edukacji;
  • dzieci są przygotowane do rozwiązywania problemów niestandardowych nieomawianych w szkole, co daje im możliwość wzięcia udziału w konkursach matematycznych i olimpiadach.

   Warsztaty matematyczne w „czwórce” zorganizowała Alina Płaszczyńska nauczycielka matematyki oraz Monika Cyganek dyrektor Matplaneta w Radomsku.

(źródło: PSP nr 4 w Radomsku)


Chcesz być na bieżąco - zainstaluj naszą aplikację na swoim telefonie!

Darmowa aplikacja dostępna do ściągnięcia na Androida oraz iOS w sklepach Google Play i App Store.
Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button
Puls Radomska

DARMOWY
POGLĄD