Gigantyczny transport części maszyny TBM. Utrudnienia na A1 i S8

Konwój z elementami maszyny TBM, która wydrąży tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica (woj. podkarpackie) dotarł do województwa łódzkiego. Za nami druga noc największego w historii transportu drogowego.
Za nami druga noc największego w historii transportu drogowego przez województwo łódzkie. Wszystko poszło nadzwyczaj sprawnie. Pięć zespołów pojazdów o łącznej masie ok. 1300 ton dotarło z MOP-u Stobiecko Szlacheckie w okolice Polichna niemal pół godziny przed czasem. Za nami jednocześnie najtrudniejszy odcinek – czyli budowa między Kamieńskiem i Piotrkowem Trybunalskim.
16 listopada po godz. 22.00 kontynuacja podróży. Transport ruszy drogą ekspresową S8 z okolic Polichna za Rawę Mazowiecką, gdzie będzie miał miejsce dłuższy postój – do wieczora 18 listopada, kiedy konwój ruszy w kierunku Warszawy.
Podróżującym nocą ze Śląska do Warszawy sugerujemy wybór autostrady A1 do węzła Łódź Pn. i dalej autostrady A2 do stolicy. Unikną z pewnością przymusowych postojów – mówi Maciej Zalewski, rzecznik łódzkiego oddziału GDKKiA.
Gigant o średnicy ponad 15 metrów
Odcinek S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy to jedna z ciekawszych, ale i trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce. Pagórkowate ukształtowanie terenu wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu zlokalizowanego do 100 m pod powierzchnią terenu.
Prace przy drążeniu tunelu rozpoczną się w przyszłym roku. Tunel drogowy będzie wykonany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM o długości 112 m, masie 4000 ton z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m! Jest to o 1,7 m więcej niż średnica Wyspiarki, która wydrążyła tunel w Świnoujściu.
Maszyna TBM jest ogromna i będzie składana na placu budowy przy pomocy żurawi gąsienicowych o udźwigu 650 i 300 ton.