W minionym tygodniu w Zespole Szkół Ponadpodstawowych nr 1 im. S. Staszica w Radomsku trwała wizyta zagranicznych gości. Do Radomska przybyli uczniowie z Francji oraz Grecji, którzy uczestniczyli w projekcie „Let’s CLIL together!”. Ten etap projektu oparty był o nauczanie dwóch przedmiotów szkolnych – historii oraz wiedzy o społeczeństwie metodą CLIL (Content and Language Integrated Learning). Jest to innowacyjne podejście do nauczania, które łączy naukę języka obcego z nauką konkretnych przedmiotów.
W poniedziałek odbywały się zajęcia integracyjne, które prowadzili polscy uczniowie. Było dużo rozmów, zdobywania informacji oraz integracji międzypaństwowej. Oprócz tradycyjnych metod wykorzystywane były także nowe technologie, co z pewnością uatrakcyjniło formę. Uczniowie prezentowali swoje szkoły, miasta oraz państwa. Odbył się też multimedialny test i układanie puzzli, do których dostęp można było uzyskać dzięki zeskanowaniu kodu QR.
– Ze względu na to, że w Mechaniku jest klasa mundurowa, goście mogli zobaczyć pokaz musztry przygotowany pod okiem asp. szt. Wiesława Kuca. Komendy były wydawane oczywiście w języku angielskim. Uczniowie z Francji oraz Grecji mogli również spróbować swoich sił w wykonywaniu poleceń wydawanych przez uczennice prowadzące musztrę. Na pamiątkę spotkania przed szkołą zasadzono drzewo przyjaźni. Cztery gałęzie tej rośliny symbolizują Polskę, Francję, Grecję oraz Unię Europejską – tłumaczą nauczyciele Mechanika.
W drugi dzień trwania projektu uczestnicy wyjechali na wycieczkę, aby lepiej poznać nasz kraj i jego historię – odwiedzili żydowską synagogę oraz wysłuchali opowieści o dawnych dziejach miasta w muzeum Oshpitzin w Oświęcimiu. Głównym celem wizyty było jednak inne muzeum – były niemiecki nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady Auschwitz. Zwiedzanie tego miejsca wywarło duże wrażenie na uczestnikach projektu. Na koniec dnia znalazła się chwila czasu, aby odwiedzić Kraków z zamkiem na Wawelu, zobaczyć Wisłę oraz Rynek Główny.
Środa była dniem poświęconym lekcji historii i tego dnia zajęcia związane były z poznawaniem dawnych dziejów, zabytków, dat, miejsc. Najpierw podsumowana została wizyta w Auschwitz. Po obejrzeniu wystąpienia byłego więźnia Mariana Turskiego uczniowie opowiedzieli o swoich wrażeniach z wizyty w tym muzeum. Następne zajęcia w formie warsztatowej poświęcone były pracy z osią czasu. Uczniowie podzieleni na kilka grup otrzymali karty z datami i obrazkami. Należało uporządkować te elementy na osi czasu, przy czym każda z grup pracowała nad inną epoką historyczną. Uczniowie tworzyli swoje osie czasu w aplikacji na telefonach, a następnie prezentowali je pozostałym grupom. Dzięki temu uczestnicy projektu stworzyli opowieść o dziejach świata od starożytności do czasów współczesnych. Zajęcia poprowadził Paweł Dudek.
Kolejne zajęcia to gra terenowa. Znów uczestnicy zostali podzieleni na kilka grup. Każda z grup otrzymała kartę z kodem QR. Po zeskanowaniu kodu ukazywała się mapa z zaznaczonym punktem na terenie Radomska. Każda z grup docierała do swojego punktu, a na miejscu miała za zadanie dowiedzieć się czegoś o ciekawego o zaznaczonym obiekcie, nagrać krótki film i zrobić sobie selfie.
Czwartek był dniem poświęconym lekcji wiedzy o społeczeństwie. Uczniowie przeprowadzili debatę na tematy związane z Unią Europejską – o bezpieczeństwie w kontekście militarnym, o wspólnej walucie oraz o zaletach i wadach bycia obywatelem Unii. W kolejnej części uczestnicy projektu wzięli udział w symulacji życia politycznego. Wybrani uczniowie prezentowali swoje programy wyborcze skupione wokół najważniejszych kwestii związanych z funkcjonowaniem współczesnego państwa europejskiego. Odbyła się dyskusja, w której kandydaci na premiera i prezydenta argumentowali swoje racje. Była urna wyborcza, a nawet tzw. mąż zaufania pilnujący prawidłowego przebiegu wyborów. Wybrani w wyborach politycy otrzymali wielkie brawa od wyborców.
Piątkowy dzień rozpoczął się od wizyty w Muzeum Regionalnym im. Stanisława Sankowskiego w Radomsku. Goście z Francji i Grecji uczestniczyli w warsztatach, podczas których przygotowali wielkanocne palmy. Wykorzystując papier, bibułę, klej oraz inne materiały każdy stworzył wielobarwne ozdoby, które są świetną pamiątką z Polski. Polscy uczniowie zwiedzili natomiast wystawę stałą poświęconą historii naszego miasta. W dalszej części dnia uczestnicy obejrzeli pokaz filmów oraz zdjęć z gry terenowej, która odbyła się w środę. Niespodzianką od szkoły z Grecji był występ, podczas którego uczniowie odśpiewali hymn Polski. Przygotowania do tego występu trwały bardzo długo a efekt był wspaniały, zwłaszcza, że szkoła z Grecji ma profil muzyczny.
Ważnym elementem było wręczanie certyfikatów. Certyfikaty te potwierdzają uczestnictwo w zajęciach projektowych oraz nabycie przydatnych kompetencji. Są ważnym elementem programu Erasmus+.
Podczas uroczystego zakończenia uczestnicy projektu mogli podsumować swoje wrażenia z ostatnich dni. Był to też moment na pożegnania i podziękowania. Francuscy uczniowie wraz ze swoimi nauczycielami udali się w podróż w piątkowy wieczór, a Grecy odjechali w sobotę. Niejedna łza się uroniła, bo podczas tygodniowego pobytu uczniowie z trzech państw nawiązali ze sobą niesamowite relacje.
Zagraniczni uczniowie byli goszczeni w domach polskich uczniów – uczestników projektu.
W przygotowanie i realizację projektu zaangażowani byli nauczyciele: Aldona Skiba, Alina Dziegieć oraz Paweł Dudek, wspomagani przez Martę Szuler, Annę Bałut i Wiesława Kuca, a także wiele innych serdecznych osób, dzięki którym radomszczańska szkoła zrobiła bardzo dobre wrażenie na naszych gościach. Projekt został napisany przez nauczycielkę Monikę Teuber dwa lata temu. Wizyta w Polsce jest kolejnym etapem tego projektu. Rok temu w Radomsku spotkali się nauczyciele z trzech państw, aby omówić zasady współpracy. Jesienią zeszłego roku odbyła się wizyta francuskich oraz polskich uczniów w Grecji. Ostatnim etapem będzie wizyta we Francji, która odbędzie się we wrześniu tego roku. Wszystkie zajęcia odbywają się w języku angielskim, więc uczestnicy projektu pracują metodą CLIL,czyli Content and Language Integrated Learning. To metoda oparta na zintegrowanym nauczaniu przedmiotowo-językowym. Uczniowie, nauczyciele a także rodzice uczniów podkreślają, że już po tygodniowej wizycie gości ich poziom języka angielskiego widocznie się poprawił.
Projekt „Let’s CLIL together!” jest współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus+.
fot. ZSP 1 Radomsko
Chcesz być na bieżąco - zainstaluj naszą aplikację na swoim telefonie!
Darmowa aplikacja dostępna do ściągnięcia na Androida oraz iOS w sklepach Google Play i App Store.
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.Zgadzam sięPolityka prywatności