Pacjenci ocenią wizytę u lekarza POZ w czasie pandemii

Reklama

Epidemia Covid-19 to także czas rozpowszechnienia teleporad i wideoporad oraz zmiana organizacji wizyt osobistych w POZ. Od 6 lipca do osób, które skorzystały z porady lekarza pierwszego kontaktu, mogą zadzwonić ankieterzy na zlecenie NFZ. Zadając, kilka pytań sprawdzą, czy porada faktycznie się odbyła i w jakiej formie została przeprowadzona.

Zgodnie ze rekomendacją krajowego konsultanta ds. medycyny rodzinnej, wizytę w poradni POZ  powinien poprzedzić wywiad telefoniczny z pacjentem, po którym lekarz zdecyduje, czy wizyta na miejscu w poradni jest konieczna, czy wystarczy teleporada.

Podczas wywiadu telefonicznego lekarz ocenia, czy: 1. Pacjent nie jest zakażony koronawirusem,  problemy zdrowotne pacjenta wymagają wizyty w poradni, 2. Czy będzie można pomóc mu podczas rozmowy telefonicznej, 3, Nie ma do czynienia ze stanem zagrożenia życia.

NFZ i Rzecznik Praw Pacjenta wielokrotnie podkreślali, że w sytuacji gdy stan zdrowia tego wymaga – pacjent ma prawo do skorzystania z osobistej wizyty w gabinecie lekarza rodzinnego. Jedno z pytań w ankiecie dotyczy właśnie OSOBISTYCH wizy. Ankieter zapyta: Czy w sytuacji, gdy teleporada nie rozwiązała w pełni problemu, zaoferowana została pacjentowi możliwość umówienia wizyty osobistej?

Jak wygląda badanie?

Badanie przeprowadzone będzie w formie telefonicznej ankiety. Rozmowa z ankieterem potrwa zaledwie kilka minut. W tym czasie ankieter zada 12 pytań:

  •     Czy pacjent korzystał w ostatnich 4 miesiącach ze świadczeń opieki zdrowotnej udzielonych w ramach opieki lekarza podstawowej opieki zdrowotnej?
  •     Jeśli tak, to czy wyraża zgodę na przeprowadzenie badania, którego przedmiotem jest udzielone świadczenie (porada zdrowotna)?
  •     Do której kategorii wiekowej należy pacjent, któremu udzielono porady?
  •     Czym była spowodowana konieczność skorzystania z porady?
  •     Jaki to był rodzaj porady?
  •     Czy pacjent miał problem z dodzwonieniem się?
  •     Czy problem, z którym zwrócił się pacjent do lekarza został rozwiązany?
  •     Czy lekarz w sposób jasny i zrozumiały udzielił pacjentowi informacji na temat problemu zdrowotnego?
  •     Czy pacjent otrzymał wszystkie dokumenty potrzebne do wykonania zaleceń lekarza, u którego odbyła się wizyta?
  •     Czy w sytuacji, gdy teleporada nie rozwiązała w pełni problemu, zaoferowana została pacjentowi możliwość umówienia wizyty osobistej?
  •     Czy pacjent skorzystał z możliwości umówienia wizyty osobistej, będącej konsekwencją przeprowadzonej teleporady?
  •     Jaki jest powód nieskorzystania z wizyty osobistej zaoferowanej w wyniku przeprowadzonej teleporady?

Kogo obejmie telefoniczna ankieta?

Badanie obejmie pacjentów, którzy w ostatnich 4 miesiącach skorzystali z porady lekarza pierwszego kontaktu. Ankieterzy przepytają tylko te osoby, które wyrażą taką chęć. Ankieta jest anonimowa.

Jakich informacji nie podawać w czasie badania?

W trakcie rozmowy z ankieterem NIE PODAWAJ żadnych informacji o sobie (zwłaszcza danych osobowych, czy np. informacji szczegółowych o skierowaniach i receptach, które dostałeś). To ważne dla Twojego bezpieczeństwa. Ankieterzy nie potrzebują Twoich danych i nie będą Cię o nie prosić.
Jakie informacje o pacjencie mają ankieterzy?

Ankieterzy:

  •     znają Twój numer telefonu
  •     wiedzą, że w ciągu ostatnich 4 miesięcy korzystałeś z porady lekarza pierwszego kontaktu
  •     znają datę takiej porady.

Dane te zostaną wykorzystane wyłącznie do przeprowadzenia badania.
WAŻNE!

Ankieterzy nie mają dostępu do Twoich danych osobowych (takich jak imię, nazwisko, adres, PESEL). Nie posiadają też informacji o rodzaju świadczenia, z którego korzystałaś/eś, ani o lekach, jakie zostały Ci przepisane. Dlatego nie mogą o nie pytać.
Twoja odpowiedź to szansa na sprawdzenie dostępności do porad lekarza pierwszego kontaktu w czasie epidemii Covid-19.

– Wspólnie z placówkami medycznymi chcemy dbać o Twoje zdrowie. Robimy to m.in. przez monitorowanie jakości i dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej oraz przez efektywne gospodarowanie środkami publicznymi. Dlatego tak ważna jest dla nas Twoja opinia na temat porad udzielanych przez placówki podstawowej opieki zdrowotnej. Masz wątpliwości? Zgłoś je! – mówi Anna Leder, rzecznik ŁOW NFZ.

Ankieterzy, którzy zadzwonią do Ciebie, działają na zlecenie Narodowego Funduszu Zdrowia. W razie jakichkolwiek wątpliwości możesz potwierdzić ich tożsamość kontaktując się z Telefoniczną Informacją Pacjenta, pod bezpłatnym numerem 800 190 590.

Rozłącz się i skontaktuj się z nami (800 190 590) zawsze, gdy zachowanie ankietera wzbudzi Twoje wątpliwości.

Chcesz być na bieżąco - zainstaluj naszą aplikację na swoim telefonie!

Darmowa aplikacja dostępna do ściągnięcia na Androida, oraz iOS w skelpach Google Play i App Store 
Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button
Puls Radomska

DARMOWY
POGLĄD