DZIEŃ PINOKIA W PUBLICZNYM PRZEDSZKOLU NR 2
Piątek 10 stycznia w Publicznym Przedszkolu nr 2 im. Janusza Korczaka w Radomsku był „Dniem Pinokia”, realizowanego w ramach europejskiego programu Erasmus +
W tym dniu pracownicy przedszkola przygotowali różne formy aktywności bezpośrednio związane z literaturą włoską, a przede wszystkim książką „Pinokio” autorstwa Collodi Carlo. Były gry i zabawy ruchowe przy włoskiej muzyce, nauka piosenki i tańca „Pinokia”. W drugiej części dnia rodzice wraz z dziećmi podzieliły się z przedszkolakami wrażeniami z wyjazdu do Petrosino na Sycylii (17–23 listopada 2019 r.)
„Dzień Pinokia”jest elementem działań wchodzących w skład szerokiego projektu „BOOK STORY – Become Open on Knowledge Spend Time on Reading Youngster” (Historia Książki – spędzaj czas przy czytaniu młodzieńczym). Projekt ten realizowany jest przez Przedszkole nr 2 w Radomsku, w ramach europejskiego programu Erasmus +.
W projekcie tym uczestniczą przedszkola z sześciu państw: Polski (radomszczańska „dwójka” – główny koordynator), Grecji, Hiszpanii, Litwy, Rumunii i Włoch. Całość realizowana jest przez okres dwóch lat (od 1 września 2019 do 31 sierpnia 2021 r.) i składa się z 6 mniejszych projektów trwających po około 3 miesiące. Każdy z nich koordynowany jest przez innego partnera. Koordynatorkami projektu z PP nr 2 w Radomsku są panie: Jolanta Ślęzak – dyrektor placówki, Joanna Bartnik i Marika Witaszczyk – nauczycielki.
Pierwszy z nich – „Poznajemy się wzajemnie” – poświęcony wzajemnemu poznaniu i lokalizacji na europejskiej mapie, został już zakończony w Petrosino (Włochy). Na tym etapie były m.in. konkursy na piosenkę i na logo projektu. Ostatni z nich wygrała właśnie Zuzia Rybak (z radomszczańskiego przedszkola nr 2), a logo Erasmus 2019–2021, możemy zobaczyć na specjalnie wydrukowanych plakietkach (zdjęcie poniżej). Obecnie jest realizowany II etap – „Jak powstaje książka” drukowana – przedstawiający dzieciom jej powstanie na etapie drukarskim.
Ten bogaty program, ma w założeniu wdrożenie wielu ważnych edukacyjnych i społecznych celów. Po pierwsze – swymi działaniami przedszkole próbuje zaszczepić czytanie u dzieci. Po drugie – zachęcić rodziców, dziadków i opiekunów do czytania swym pociechom, aby w czytaniu widzieli nie tylko formę uczenia, ale także mądry i świetny sposób na wspólne spędzanie wolnego czasu a ponadto możliwość wzbogacania ich języka i rozwijanie dziecięcej wyobraźni. Program ma również integrować społeczność przedszkolną – dzieci, rodziców i pracowników. Dodatkowo poprzez wyjazdy zagraniczne przedszkolaków, i relacje z tych wyjazdów, przedszkole zachęca dzieci, do poznawania rówieśników z różnych państw, i poznawanie ich krajów.
Zdaniem dyrektor przedszkola pani Jolanty Ślęzak, nie są to cele, pozostające wyłącznie na papierze. Przeciwnie, pozytywne skutki realizacji projektu i codziennego czytania książek dzieciom w przedszkolu, obserwuje już dziś, na wstępnym etapie jego realizacji. Słyszy o nich od rodziców, którzy mówią, iż dzieci w domu proszą, aby czytali im książki. Widzi również jak pozytywnie wpływa to na ich wyobraźnię oraz ogólny ich rozwój. I jest oczywiście z tego dumna.
(info:UM Radomsko)