BĘDZIE WIĘCEJ POCIĄGÓW DO ŁODZI? PODPISZ PETYCJĘ!

Reklama

Z Piotrkowa do centrum Łodzi w 46 minut zmodernizowanym pociągiem, kursy co godzinę. Centrum Zrównoważonego Transportu promuje projekt znacznego zwiększenia liczby połączeń kolejowych w województwie łódzkim od grudnia 2016 r.

CZT w ramach projektu „Kolej na dobrą Kolej” opracowało projekt optymalizacji przewozów kolejowych w województwie łódzkim. Przewiduje on znaczne zwiększenie częstotliwości pociągów bez wzrostu dofinansowania ze strony samorządu. Pociągi jeździłyby na najważniejszych liniach nawet co pół godziny w szczycie. Ale także poza szczytem nastąpiłaby radykalna poprawa, bo teraz to właśnie w środku dnia są największe luki w kursowaniu pociągów.

W rozkładzie jazdy proponowanym przez CZT zwiększenie liczby kursów nastąpiłoby niemal na wszystkich liniach. Obrazuje to mapka poniżej:

Poza większą liczbą pociągów istotne jest wprowadzenie cykliczności kursowania pociągów – co godzinę, w szczycie co pół, na liniach peryferyjnych co dwie. To standard europejski. Chociażby w Czechach trudno znaleźć linię, gdzie pociągi jeździłyby rzadziej, niż co 2 godziny. Do tego stałe końcówki minutowe – wystarczy pamiętać dwie liczby, aby znać cały rozkład jazdy. Okolicznością sprzyjającą będzie też ponowne włączenie dworca Łódź Fabryczna – wreszcie pociągi przestaną okrążać miasto tylko dowiozą do jego centrum. Dla mieszkańców Łodzi istotne jest także dobre połączenie z Kutnem. CZT planuje tam pociągi co godzinę. Teraz zdarzają się 2-3 godzinne luki.

Normalna kolej dla Radomska i Piotrkowa

Według projektu CZT na samym odcinku z Radomska do Piotrkowa liczba połączeń wzrosłaby dwukrotnie – z 6 do 12. Dalej, na odcinku z Piotrkowa do Koluszek planowanych jest 17 kursów zamiast obecnych 10-11. Więcej pociągów do Łodzi dojedzie także z Częstochowy.

– W tej chwili z Radomska nie ma pociągu regionalnego od 9:20 aż do 15:26. W projekcie CZT pociągi byłyby co godzinę. Pięć z nich to przyspieszone z Radomska omijające Koluszki, z czasem jazdy do Łodzi Fabrycznej 74 minuty. Pozostałe pociągi jeździłyby z Częstochowy jako osobowe przez Koluszki. Wszystkie pociągi na tej linii byłyby obsługiwane zmodernizowanym taborem, gdyż tutaj może on wykorzystać swoją prędkość 120 km/h – zauważa Krzysztof Rytel, prezes CZT.

Zwiększeniem liczby połączeń omijających Koluszki nie muszą się martwić mieszkańcy tej miejscowości. Wręcz przeciwnie – w projekcie CZT do Łodzi zaplanowano w tym przypadku 35 zamiast 26-27 obecnych połączeń.

Projekt popiera pani Anna z Piotrkowa Trybunalskiego, pracująca w jednej z łódzkich szkół.

– Teraz jestem zmuszona jeździć autobusem, który jest niewygodny, ale szybszy i jedzie do centrum. Jeśli zmodernizowany pociąg zawiezie mnie w 46 minut na dworzec Fabryczny to chętnie się przesiądę.

Czy wystarczy na to pieniędzy?

Mogłoby się wydawać, że na tak duże zwiększenie częstotliwości potrzeba dużo pieniędzy. Tak nie jest. Przede wszystkim dlatego, że obecnie pociągi jeżdżą nieregularnie.  Na przykład z Łodzi Kaliskiej do Zgierza pociągi są o 15:31 i 15:46, czy 18:30 i 18:43 po 85 minutach przerwy, a także o 22:35 i 22:45 po ponad dwóch godzinach przerwy. W projekcie CZT liczba kilometrów wykonanych przez pociągi rocznie wzrasta tylko o 10%. A i tak nie powoduje to konieczności zwiększenia dofinansowania.

Mimo większej liczby kursów liczba pojazdów potrzebnych do ich wykonywania zmniejsza się o ok. 13  szt.  To powoduje znaczne oszczędności na kosztach przeglądów i utrzymania. Ponieważ nie ma potrzeby zatrudnienia dodatkowych pracowników te oszczędności oraz wpływy od nowych pasażerów zrównoważą  koszty energii i dostępu dla torów nowych pociągów. Dlatego projekt nie wymaga zwiększenia dofinansowania przewozów.

Podpisz petycję!

Obecnie CZT aby zwiększyć poparcie dla projektu zbiera podpisy pod petycją. To bardzo ważne, żeby było ich jak najwięcej. Dlatego podpisz się i Ty. Podpisanie petycji w Internecie zajmuje tylko chwilę, wystarczy wpisać imię, nazwisko, miejscowość i adres e-mail

Najlepiej podpisać za jednym kliknięciem wszystkie petycje projektu Kolej na dobrą Kolej >>>

Proponowany rozkład jazdy dla linii Częstochowa– Radomsko – Piotrków Trybunalski – Łódź Fabryczna:

kolej2

kolej3

(tekst oraz foto: www.czt.org.pl)

Chcesz być na bieżąco - zainstaluj naszą aplikację na swoim telefonie!

Darmowa aplikacja dostępna do ściągnięcia na Androida, oraz iOS w skelpach Google Play i App Store 
Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button
Puls Radomska

DARMOWY
POGLĄD