Gdzie szukać pomocy medycznej podczas ferii zimowych?

Reklama

Od 14 lutego uczniowie z województw łódzkiego, lubelskiego, podkarpackiego, pomorskiego i śląskiego będą odpoczywać od zajęć szkolnych. Nie zawsze będzie to beztroski czas. Warto wiedzieć, gdzie znaleźć pomoc medyczną w przypadku niespodziewanej choroby lub nieszczęśliwego wypadku.


Złamana ręka, skręcona kostka, infekcja, która może być grypą lub groźnym COVID-19. W sytuacji nagłego pogorszenia zdrowia, pacjenci powinni skorzystać z pomocy medycznej.

TPK, czyli konsultacje medyczne przez telefon

Z lekarzem, pielęgniarką i położną można bezpłatnie skonsultować się przez Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK). Pod bezpłatnym numerem 800 137 200 w godzinach 18-8 rano od poniedziałku do piątku oraz całodobowo w soboty, niedziele i święta, czyli poza godzinami pracy POZ, bez wychodzenia z domu otrzymasz konsultację medyczną.

Możemy też zgłosić się na konsultację w ramach TPK przez elektroniczny formularz. Po jego wypełnieniu, w ciągu trzech godzin, skontaktuje się z Tobą pielęgniarka, a w razie potrzeby lekarz.

Formularz zgłoszeniowy Teleplatformy Pierwszego Kontaktu

Pomoc medyczna w dzień i w nocy

Jeśli czujemy się źle, mamy temperaturę, ból gardła lub inną dolegliwość, powinniśmy skontaktować się z najbliższą przychodnią podstawowej opieki zdrowotnej w miejscowości, w której aktualnie przebywamy. Lekarze rodzinni przyjmują pacjentów od poniedziałku do piątku, w godzinach 8:00 – 18:00.

W nocy (po godzinie 18.00), w soboty, niedziele i święta, możemy skorzystać z pomocy medyków przyjmujących w punktach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.

Bezpłatna infolinia NFZ

Możemy też skontaktować się z bezpłatną, całodobową infolinią Narodowego Funduszu Zdrowia: 800 190 590. Tu dowiemy się m.in. gdzie znaleźć najbliższą placówkę medyczną – przychodnię zdrowia, punkt nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, szpitalny oddział ratunkowy czy aptekę, która pełni dyżur nocny.

Ważne!

W sytuacji nagłego zagrożenia zdrowia lub życia zgłośmy się do izby przyjęć, szpitalnego oddziału ratunkowego albo wezwijmy zespół ratownictwa medycznego, dzwoniąc pod numer 999 lub 112.

W górach pomoc zapewnia Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe, którego numer alarmowy to 985 lub 601 100 300.

Jeśli podejrzewamy, że twój zły stan zdrowia ma związek z koronawirusem, koniecznie poinformujmy o tym wcześniej personel SOR, izby przyjęć czy dyspozytora medycznego przyjmującego zgłoszenie pod numerem alarmowym.

Przeziębienie, grypa czy COVID-19? Miej pewność – wykonaj test

Jeśli mamy objawy infekcji, skontaktujmy się z lekarzem. Symptomy grypy, przeziębienia czy koronawirusa są podobne. Jeśli czujemy się źle i podejrzewamy zakażenie COVID-19, wykonajmy bezpłatny test finansowany przez Narodowy Fundusz Zdrowia.

Zlecenie na test na obecność wirusa SARS-CoV-2 może wystawić m.in. lekarz podstawowej opieki zdrowotnej, lekarz dyżurujący w ramach nocnej lub świątecznej opieki zdrowotnej, także lekarz na TPK. Może je również lekarz, który nie ma umowy z NFZ, ale korzysta z systemu gabinet.gov.pl.

Każda osoba, która podejrzewa zakażenie koronawirusem u siebie lub swojego dziecka, może sama uzyskać zlecenie na test po wypełnieniu formularza.

Zapisz się przez internet na test w kierunku koronawirusa

Jeśli nie korzystamy z internetu, możemy połączyć się telefonicznie z konsultantem Domowej Opieki Medycznej (DOM), pod numerem: 22 735 39 40. Konsultant może wystawić zlecenie na pobranie wymazu w kierunku koronawirusa.

Ferie za granią? Pamiętaj o EKUZ i UCC

Gdy planujemy ferie poza granicami Polski, w Unii Europejskiej, pamiętajmy aby zabrać ze sobą Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ). Dokument potwierdza nasze prawo do korzystania za granicą z niezbędnych świadczeń zdrowotnych. Dotyczy to również nagłego zachorowania na COVID-19. O tym, jakie świadczenia są dla danej osoby niezbędne, decyduje lekarz w państwie pobytu.

Unijny Certyfikat COVID (UCC), to dokument, który potwierdza przyjęcie szczepienia przeciwko koronawirusowi. Jest on dostępny na Internetowym Koncie Pacjenta oraz w aplikacji mojeIKP. Jeśli nie korzystamy z internetu, poprośmy o wydrukowanie certyfikatu w punkcie szczepień lub swojego lekarza pierwszego kontaktu.

DDM nadal aktualne

Przede wszystkim jednak nie zapominajmy o wciąż obowiązującej zasadzie DDM, czyli Dystans, Dezynfekcja, Maseczka. Stosowanie jej, a więc przestrzeganie tych trzech zaleceń, może pomóc uchronić nas i nasze pociechy przed zakażeniem wirusem SARS-CoV-2 i ograniczyć jego rozprzestrzenianie.



Chcesz być na bieżąco - zainstaluj naszą aplikację na swoim telefonie!

Darmowa aplikacja dostępna do ściągnięcia na Androida, oraz iOS w skelpach Google Play i App Store 
Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button
Puls Radomska

DARMOWY
POGLĄD