NIEPOWTARZALNY I TAJEMNICZY OLEJ
W Galerii Muzeum Regionalnego w Radomsku do 28 kwietnia można oglądać wystawę fotograficzną Roberta Pawłowskiego – członka Towarzystwa Fotograficznego im. Edmunda Osterloffa w Radomsku pt. „W stronę piktorializmu – fotografie w XIX wiecznej technice oleju”.
Autor wystawy technikami szlachetnymi zainteresował się w Wyższym Studium Fotografii. Od roku 2010 zajmuje się techniką oleju, która w jego opinii jest wyjątkowa, a uzyskane efekty niejednokrotnie odbiegają od standardów tradycyjnej fotografii. Nieostre, rozmyte, mgliste portrety i fotografie miast choć wykonane współcześnie, często przywodzą na myśl piktorialne tradycje. – W galerii prezentujemy około 40 prac pana Roberta, które stanowią jego dotychczasowy dorobek artystyczny. Fotografie są efektem licznych podróży artysty w różne zakątki świata: Wenecja, Anglia, Gruzja, Lizbona ale także Kraków, czy Sandomierz- zauważa Alina Wilkoszewska z muzeum regionalnego.
Prezentowane prace są wyjątkowe, gdyż nacechowane są pierwiastkami tajemniczości oraz niepowtarzalności. Każda z fotografii oddaje pewien nastrój, wprowadza w świat sztuki, w którym tworzy artysta.
Olej – XIX wieczna technika fotograficzna należąca do tzw. technik szlachetnych. Proces nierozerwalnie kojarzony z PIKTORIALIZMEM, pierwszym nurtem w fotografii zapoczątkowanym w Anglii na przełomie XIX i XX wieku. Ideą nowego kierunku było zerwanie z mechanicznym procesem pozytywowym i uznanie fotografii za rękodzieło. W odróżnieniu od produktów fabrycznych prace tzw. technikach szlachetnych powstawały całkowicie ręcznie. Zwykle bazę stanowił papier do akwareli lub innych technik wodnych. Sama technika oleju powstała ok. roku 1850 za sprawą jej twórcy Alphonsa Louisa Potevin, który do nanoszenia farby używał wałka malarskiego. W roku 1904 Rawlins zmodyfikował wcześniejszą wersję wprowadzając jako główne narzędzie pędzel malarski. W Polsce propagatorami oleju byli Edmund Osterloff i Henryk Mikolasch. W okresie powojennym olej został niemal całkowicie zapomniany. W 2006 roku rekonstrukcji techniki dokonali uczniowie Andrzeja Pytlińskiego z Wyższego Studium Fotografii w Jeleniej Górze.
(info: Muzeum Regionalne w Radomsku)