BUDOWA AUTOSTRADY RÓWNA DEGRADACJI LOKALNYCH DRÓG
Samorządowe drogi zniszczone w czasie budowy autostrady A1 powinny zostać odbudowane z funduszy budżetu centralnego – zauważa Zarząd Powiatu Radomszczańskiego.
Budowa odcinka autostrady A1 między Częstochową, a Piotrkowem Trybunalskim zapowiadana na okres około dwóch lat, w okolicach Radomska trwa dopiero od kilku miesięcy. Mimo tego ogromne natężenie ruchu, które w związku z inwestycją przeniosło się na ulice w centrum Radomska, czy Kamieńska bardzo poważnie daje się we znaki mieszkańcom naszego regionu. W związku z tym Zarząd Powiatu Radomszczańskiego zauważa, iż samorządowe drogi zniszczone w czasie budowy autostrady A1 powinny zostać odbudowane z funduszy budżetu centralnego. Zostało wypracowane oficjalne stanowisko, które zostanie przesłane do ministerstwa infrastruktury.
– Widać już pierwsze zniszczenia nawierzchni na drogach, które musiały przejąć dużą część tranzytowego ruchu tirów, a także ciężkich aut dowożących materiały na budowę autostrady – zauważa Ewa Gajzler, członek Zarządu Powiatu Radomszczańskiego. – Nie trzeba fachowych wyliczeń, by przewidzieć, że z tego powodu w ciągu dwóch lat radomszczańskie drogi i ulice mogą ulec całkowitej degradacji. Co więcej stan ten dotyka już sąsiedni Powiat Częstochowski, na terenie której budowa autostrady rozpoczęła się wcześniej – dodaje.
W tej sytuacji Zarząd Powiatu Radomszczańskiego podjął decyzję o wystąpieniu do Rady Powiatu z inicjatywą wypracowania stanowiska w sprawie odbudowy dróg zniszczonych w trakcie budowy A1. Stanowisko takie ma także podjąć Rada Powiatu Częstochowskiego.
Oto treść stanowiska:
,,Ze względu na degradację okołoautostradowych dróg samorządowych w czasie budowy autostrady A1 po śladzie ogólnodostępnej drogi DK1, domagamy się całkowitego dofinansowania odbudowy dróg gminnych i powiatowych zniszczonych w wyniku objazdu przebudowywanej DK1. Pomimo organizacji ruchu w istniejącym śladzie drogi DK1, wielu kierowców, chcąc ominąć zatory korzysta z dróg lokalnych. Parametry tych dróg nie są dostosowane do zwiększonego ruchu samochodów, szczególnie ciężarowych, wielkotonażowych, dlatego nawet te niedawno wybudowane szybko ulegają degradacji. Gminy i Powiatu nie posiadają środków, by mogły je odbudowywać.
Należy nadmienić, że alternatywne do autostrady A1 drogi gminne i powiatowe wymagają (wymagać będą) przebudowy wraz z budową ciągów pieszo – rowerowych i bezpiecznych skrzyżowań z uwagi na zagrożenie bezpieczeństwa użytkowników ruchu drogowego. Środki na ten cel powinny pochodzić z budżetu państwa. W związku z powyższym kwoty na te zadania powinny zostać przewidziane obligatoryjnie w ramach środków przeznaczonych na zadania ,,budowa autostrady A1” w Krajowym Programie Budowy Dróg Krajowych i Autostrad lub w Funduszu Dróg Samorządowych na podobnych zasadach jak budowa dróg i mostów o charakterze obronnym, tj. obejmującym całość koszów realizacji zadania”.