„DZIEWIĄTKA” WSPÓŁPRACUJE Z UCZELNIAMI WYŻSZYMI. CEL: POSZERZANIE HORYZONTÓW UCZNIÓW

Książkowa wiedza to jedno. Poszerzania horyzontów to drugie. Jeżeli uczeń połączy jedno z drugim efekt rozwoju intelektualnego jest gwarantowany. Taki model nauki obowiązuje w Publicznej Szkole Podstawowej nr 9 w Radomsku. Dzieje się to za sprawą współpracy placówki z uczelniami wyższymi: Uniwersytetem Łódzkim oraz Uniwersytetem Humanistyczno-Przyrodniczym im. Jana Długosza w Częstochowie.
Celem współpracy „dziewiątki” z uczelniami wyższymi jest poszerzenie wiadomości zdobytych przez uczniów podczas tradycyjnych zajęć w szkole. – Zależy nam na poszerzaniu wiedzy przez naszych uczniów. Owszem, podstawa programowa jest istotna, jednak dzięki wprowadzaniu nowinek, młodzież poszerza swoje horyzonty, uczy się dialogu, potrafi współpracować z drugim człowiekiem. Oferowanie uczniom czegoś innego, zachęca ich też do nauki. Zależy nam nie na nauce od przysłowiowej deski do deski, ale na nauce, dzięki której uczniowie umieją kojarzyć, zestawiać ze sobą fakty, dokonywać porównań i wyciągać wnioski – zauważa dyrektor Dorota Przybek.
W ramach współpracy organizowane są wycieczki do uczelni oraz wystawy na terenie szkoły. – Za nami trzy cudowne wystawy przygotowane z wykorzystaniem materiałów z Archiwum Akt Nowych. To były wystawy, których nie powstydziłoby się żadne muzeum. Na młodzieży największe wrażenie zrobiły dwie z nich, czyli „Droga do Niepodległej” oraz „Od skautingu do Solidarności walczącej” – przyznaje Benedykta Olczyk, nauczyciel historii.
Szkołę w ramach współpracy odwiedzają też wykładowcy akademiccy wraz ze studentami. Jedno ze spotkań odbyło się dziś. Z prelekcją w towarzystwie studentów przyjechała dr n. prawnych na Uniwersytecie Łódzkim, Anna Chmielarz – Grochal. – Dzięki takim spotkaniom uczymy się rozmawiać z ludźmi, czyli zdobywamy umiejętność, która w dzisiejszych czasach bardzo zanika. Uczymy się wymiany poglądów, innego spojrzenia na naukę oraz otwartości na otaczającą nas rzeczywistość – konkluduje Malwina Soja, uczennica „dziewiątki”.